Akademia Triathlonu
Mazda

TRIATHLONOWY DEBIUT

Share Button

 

1.Debiut w triathlonie. Jak się przygotować.

TRIATLONOWY DEBIUT

 

Podjąłeś decyzję o starcie w triathlonie. Gratuluję! Za chwilę zmieni się Twoje życie. Zanim jednak to się stanie, dobrze się przygotuj. Triathlon, niestety, nie jest najtańszą dyscypliną sportu, ale to żaden problem. To tylko wymówka. Jeśli nie masz odpowiedniego sprzętu, takiego jak pianka triathlonowa, warto rozważyć jego wypożyczenie. Są firmy, które się tym zajmują. Może ktoś z Twoich znajomych posiada brakujący sprzęt i Ci pożyczy.

 

Na swój debiut wybierz krótki dystans triathlonowych zmagań. Spokojnie, na zostanie Iron Manem przyjdzie czas. Małymi krokami zrealizujesz każdy cel. Kiedy już wybierzesz miejsce i dystans swojego wymarzonego debiutu, zapoznaj się z regulaminem zawodów.

Nie eksperymentuj podczas zawodów, zarówno w kwestii odżywiania jak i sprzętu. Przetestuj na treningu piankę pływacką, strój startowy i buty startowe. Podobnie z odżywianiem: na start przygotuj żele, batony czy izotonik, które wcześniej testowałeś podczas treningów. Unikniesz w ten sposób możliwości wystąpienia rewolucji żołądkowych.

 

Przed pierwszym triathlonowym startem wykonaj kilka treningów open water. Taki trening pozwoli Ci pozbyć się lęku i obawy przed otwartym akwenem. Pamiętaj o bezpieczeństwie – trenuj z asystą i asekuracją (chociażby popularnej bojki ratunkowej „pamelki”). Pływanie w wodach otwartych jest zupełnie inne niż trening w przejrzystej wodzie pływalni. Podczas sesji pływackiej koniecznie przetestuj zdejmowanie pianki. Triathlonowi debiutanci na tym etapie tracą wiele cennych sekund w strefie zmian. Dzięki temu nie spotka Cię nerwowe szukanie suwaka podczas dobiegu do pierwszej strefy zmian (T1) oraz unikniesz problemu z sunięciem pianki z kostek.

PRZED ZAWODAMI

Dobrze się spakuj przed zawodami – przygotuj sobie listę niezbędnych rzeczy:

Pływanie

– strój startowy,

– pianka triathlonowa,

– dwa czepki pływackie: jeden zapewniony przez organizatora, drugi zakładamy pod spód w przypadku, kiedy woda jest zimna,

– okulary do pływania,

– środek ułatwiający szybsze zdejmowanie pianki (może to być zwykła oliwka).

Rower

– rower:),

– kask,

– okulary na rower,

– buty kolarskie,

– gumki recepturki, jeżeli buty zostawiasz wczepione do roweru,

– pasek triathlonowy na numer startowy.

– licznik rowerowy,

– żele energetyczne,

– napój izotoniczny.

Bieg

– buty biegowe najlepiej wyposażone w samozaciskowe sznurówki do triathlonu,

– skarpety w przypadku, kiedy Twoje stopy są wrażliwe na otarcia,

– czapeczka / daszek,

– okulary przeciwsłoneczne,

– żele energetyczne.

Przez zawodami przetrenuj wszelkie czynności, które będziesz wykonywał w strefach zmian – T1 oraz T2.

Przeanalizuj dokładnie trasę zawodów: jeżeli masz możliwość, przejedź autem lub rowerem trasę rowerową oraz biegową. Dzięki temu na trasie zawodów nic Cię nie zaskoczy.

Zjedz odpowiedni posiłek. Nie eksperymentuj. Zależnie od dystansu musisz dostarczyć do organizmu odpowiedni poziom węglowodanów. Debiut najczęściej odbywa się na krótkim dystansie, dlatego dzień przed startem zafunduj sobie posiłki bogate w węglowodany. Rano przed startem wybierz białe pieczywo z miodem i dżemem.
Jeśli w dniu zawodów jest planowany upał, a Ty będziesz odpowiednio wcześniej, zamroź wodę w bidonie. W upale na pewno się rozmrozi, a Ty nie będziesz musiał pić zupy po trasie.

W DNIU STARTU

Przybądź na zawody odpowiednio wcześnie. Zapoznaj się z organizacją strefy zmian:

– dokładnie zapamiętaj: gdzie znajduje się Twoje stanowisko z rowerem, zapamiętaj charakterystyczny punkt, który pomoże Ci trafić jak najszybciej do Twojego boksu.

– sprawdź, gdzie znajduje się wbieg po etapie pływackim do strefy zmian, wybieg z rowerem, gdzie znajduje się „belka” po której możemy rozpocząć jak i należy zakończyć etap rowerowy.

– w koszyczku zostaw tylko rzeczy, które będziesz wykorzystywał podczas wyścigu. Nie ma potrzeby zostawiania strefie zmian np. pompki lub innych niepotrzebnych w tym momencie akcesoriów.

– rower zawieś na stojaku o siodło najlepiej kierownicą w kierunku, w którym będziesz wybiegał

– nie przeszkadzaj innym zawodnikom: jeżeli nie masz wpiętych butów w pedały, załóż je w strefie zmian, nie na „belce” startowej co niestety się zdarza. W ten sposób stwarzasz niebezpieczne sytuacje dla siebie jak i innych zawodników.

  • po wykonaniu wszystkich czynności wykonaj w głowie symulację poruszania się po strefie zmian.

Udaj się na odprawę techniczną przed zawodami, gdzie prezentowane są wszelkie niezbędne informacje dotyczące startu. Pamiętaj, jeśli czegoś nie wiesz, zapytaj któregoś z innych zawodników. Na pewno ktoś Ci pomoże i wszystko wytłumaczy.

START

Zastosuj odpowiednią rozgrzewkę. Im krótszy wyścig powinna być ona bardziej intensywna.

Najpierw zaczynasz od pływania. To chyba najtrudniejszy moment zawodów triathlonowych. „Pralka”, bo tam mówi się na moment startu, to chwila, w której jest naprawdę trudno. Wszyscy się przepychają, a na Twojej twarze lądują ręce i nogi innych zawodników. Jeśli nie jesteś dobrym pływakiem, ustaw się z tyłu i poczekaj aż inni zawodnicy wystartują. Stracisz minutę, ale zyskasz spokój i bezpieczeństwo. Ono jest najważniejsze. Poza tym jeśli pływasz wolniej od innych (np. żabką) nie będziesz stwarzał zagrożenia i pozwolisz łatwo wyprzedzić się szybszym zawodnikom.

ROWER

Pamiętaj, żeby założyć kask – nawet jeśli nie wsiadasz na rower. W większości zawodów możesz zostać zdyskwalifikowany za brak kasku.

Na pewno przeczytałeś regulamin i wiesz czy w zawodach dopuszczany jest drafting (jazda bezpośrednio za innym zawodnikiem, tzw. jazda na kole). Jeśli jest zakazany, stosuj się do tego przepisu. Zapracuj sam na swój wynik.

Przed końcem trasy rowerowej, zmniejsz przerzutkę i zwiększ kadencję – pomoże to nogom złapać luz przed bieganiem.

BIEG

Zamknij oczy i do mety – ile fabryka dała. Zaraz otrzymasz medal i staniesz się triathlonistą. Gratulacje. Osiągnąłeś wielki sukces:)

Łukasz Kalaszczyński & Marcin Siemiątkowski

Bądź pierwszy, dodaj komentarz !

Dodaj komentarz

Wróc do bloga